U moru oglasa za posao, često zaboravljamo da najbolji poslovi ponekad nisu ni oglašeni. Otvorena molba je inicijativa kojom se sami javljamo potencijalnom poslodavcu, bez obzira na to ima li aktivan natječaj ili ne. Iako na prvi pogled može djelovati kao pucanj u prazno, otvorena molba u stvarnosti može otvoriti vrata koja su inače zatvorena ili nevidljiva široj javnosti.
Što je zapravo otvorena molba?
Otvorena molba (tzv. spontaneous application ili unsolicited job application) dokument je kojim se obraćate određenoj tvrtki s izraženom željom za rad, iako trenutno nemaju objavljen natječaj za poziciju koja vas zanima. Riječ je o iskazivanju interesa, ali i o demonstraciji inicijative, samopouzdanja i želje da se postane dio određenog radnog okruženja.
Otvorena molba nije samo životopis koji šaljete “na slijepo”. To je personalizirani dokument koji pokazuje da ste istražili tvrtku, razumijete njezine potrebe i imate jasnu ideju gdje biste se mogli uklopiti.
Zašto bi vas netko primio bez natječaja?
Zato što dobre tvrtke uvijek traže dobre ljude – čak i kad to ne oglašavaju. Možda trenutno nemaju otvorenu poziciju, ali dobar kandidat može promijeniti stvari. Ako se pojavi netko s pravom kombinacijom vještina, iskustva i stava, ozbiljan poslodavac razmotrit će načine kako ga uklopiti u tim. Također, slanjem otvorene molbe pokazujete ono što je mnogim poslodavcima važno: proaktivnost.
U vremenima kad konkurencija na tržištu rada ne posustaje, istaknuti se znači – izaći iz standardnih okvira.
Kako napisati kvalitetnu otvorenu molbu?
1. Istražite tvrtku temeljito.
Ne možete poslati generičku poruku i očekivati rezultat. Posvetite vrijeme istraživanju: čime se bave, kakva im je kultura, koji su im aktualni projekti, izazovi, vrijednosti. Pronađite nešto što vas istinski povezuje s njima.
2. Jasno komunicirajte svoj interes.
Zašto baš ta tvrtka? Što vas privlači? Gdje se vidite unutar njihova tima? Nemojte se libiti iznijeti konkretne prijedloge – npr. “Smatram da bih svojim iskustvom u digitalnom marketingu mogao pridonijeti vašem rastu na društvenim mrežama.”
3. Istaknite što vi donosite.
Otvorena molba nije trenutak za lažnu skromnost. Pokažite svoje kompetencije, ali točno one koje bi mogle koristiti toj konkretnoj tvrtki. Umjesto da pišete “imam dobre komunikacijske vještine”, napišite kako ste vodili tim od pet ljudi na projektu koji je povećao prodaju za 20%.
4. Održite profesionalan i prijateljski ton.
Ton otvorene molbe trebao bi biti profesionalan, ali i topao – neka osjete da pišete kao čovjek čovjeku. Možete se osvrnuti i na nešto aktualno u vezi tvrtke – članak, nagradu, projekt – čime pokazujete da ste upućeni.
5. Dodajte životopis (i eventualno portfolio).
Molba bez životopisa je kao kava bez kave. Imajte ažuran CV koji podržava sve što ste naveli u molbi. Ako imate kreativni rad (npr. dizajn, pisanje, razvoj softvera), dodajte i poveznicu na svoj portfolio.
Primjer kratkog uvoda u otvorenoj molbi
Poštovani,
Prateći vaš rad u posljednjih nekoliko godina, osobito projekte u sektoru održivog razvoja, odlučio sam vas kontaktirati s iskrenim interesom da postanem dio vašeg tima. Vjerujem da bih svojim iskustvom u upravljanju projektima i snažnom motivacijom mogao doprinijeti vašoj misiji i rastu.
Ovaj uvod je kratak, konkretan i pokazuje zašto se javljate baš toj tvrtki. Takva osobna nota čini razliku.
Kada i kako poslati otvorenu molbu?
Najbolje vrijeme za slanje otvorene molbe je kad vi osjećate da ste spremni – nema idealnog trenutka. Ipak, izbjegavajte kraj godine ili razdoblja kada su godišnji odmori, jer postoji veća šansa da vaša poruka prođe nezapaženo.
Molbu možete poslati e-mailom direktno na adresu HR odjela (ako je dostupna) ili putem formulara na njihovoj web stranici. Ako znate točno ime osobe zadužene za zapošljavanje – još bolje. Personalizacija uvijek nosi dodatne bodove.
Što očekivati nakon slanja?
Nemojte očekivati odgovor preko noći. Tvrtke koje primaju veliki broj otvorenih molbi možda neće odgovoriti odmah – ili uopće. Ali nemojte to doživjeti osobno. Uspjeh kod otvorenih molbi često dolazi iz upornosti i dosljednosti. Ako vam se ne jave u roku dva do tri tjedna, slobodno pošaljite podsjetnik.
Zaključno: Vrijednost otvorene molbe
Otvorena molba nije rezervirana samo za očajnike ili one bez drugih opcija – naprotiv, to je alat za one koji znaju što žele i spremni su to tražiti. U svijetu u kojem većina sjedi i čeka oglas, oni koji naprave prvi korak često osvoje prednost.
Ako imate ciljanu firmu, znanje koje možete ponuditi i volju da se predstavite na autentičan način – nemate što izgubiti. Možda nećete dobiti posao odmah, ali ćete biti zapamćeni. A to je ponekad prvi i najvažniji korak.